Pojďte s námi Pivní stopou...

...ať už šlo o jakoukoli dobu, člověk, potřeboval-li se zorientovat, orientačními body byly vždy hospůdky, hostince, krčmy a obdobná zařízení. Věhlas daných podniků, jejich hostinských a lahodného moku nám prostě utkví v hlavě vždy víc, než název ulice. Abychom se tedy ve světě nikdy neztratili, pojďme si rozšířit své obzory prostřednictvím sběratelské hry, jejímž úkolem a cílem je, seznamovat nás jak s hospůdkami a širokou škálou nejen českého piva, tak i se zajímavostmi, které by neměly uniknout naší pozornosti.

Turistika s pivním režimem...

Pozvánka na 59. stopařskou hospodu

Přátelé, kamarádi, stopaři...

srdečně vás zveme na tento čtvrtek, tj. 25.4., v 18:00 hodin do naší staré známé Pivnice Na konečné na 59. stopařskou hospodu. Na programu máme nejen seznámení s pravidly letní soutěže (která se protáhne až do konce roku), pití piva či klábosení, ale hlavně seznámení s podrobnostmi 10. stopařského kempu.

Kdo chce tedy vědět, kam, kdy, v kolik, za kolik, co s sebou a co se bude dít na tomto jubilejním (a posledním) kempu, pro toho je účast takřka povinná.

Těšíme se na vaši hojnou účast.

Tukky a Mokosh
Napsal(a) Tým Pivní stopy číst dál

Pivovar Na Vývoji

Dub

Vlašimský minipivovar Na Vývoji vznikl v prostorách bývalé továrny, kde se od roku 1965 vyvíjely a vyráběly balicí stroje. Kočí, který nás do pivovaru přivezl, tu strávil celý svůj profesní život u svěráku.

Pivovar, který navázal na historii vaření piva ve Vlašimi, vznikl v roce 2018. Má výstav 2400 hl ročně a veškerá technologie, tedy dvounádobá varna, otevřené spilky i ležácké tanky, jsou české výroby.

Továrna byla citlivě rekonstruována, zůstaly zachovány některé industriální prvky. Interiér restaurace doplňují i takové předměty jako hodiny píchačky včetně karet nebo plynové masky.

Pivovar vaří spodně i svrchně kvašená piva, která uspokojí pivaře chutí i cenou. Postupně jsme ochutnali 10 Summer Ale za 34 Kč, 11 a 12 světlý ležák za 40 a 45 K, polotmavý speciál a pozůstatek z Velikonoc Vlašimskou zelenáctku za 33 Kč. Měli i Vlašimskou IPu.

Piva stáčejí i do PET lahví, a tak jsme neodolali a zakoupili Vlašimské 11 - jeden litr za 73 Kč, no nekup to!

Pivovar Twinberg

Dub

Pivovar Twinberg začínal v roce 2022 jako létající. Jeho pivo s názvem Citadela se pravidelně čepovalo ve stejnojmenné olomoucké hospůdce, která je na stopě Olomoucký hrad. Od 30. dubna 2023 otevřel své brány řemeslný pivovar na předměstí Olomouce v Řepčíně.

V bezprostřední blízkosti nevábných továrních areálů stojí moderní pivovar s pivnicí a letní zahrádkou, kde v létě probíhají koncerty a kulturní akce.

My jsme sem dorazili po téměř celodenním popíjeni v Náměšti, tak jsem si ani nevšimla, kdy a kde Psycho vyfotil vlastní srdce pivovaru - varnu a tanky.

Twinberg nabízí spodně i svrchně kvašená piva: tradiční desítku a dvanáctku ležák a spoustu speciálů, které během roku obměňuje. V době naší návštěvy nabízeli 11 ležák Karla, 12 ležák Bugra, 12 Pale Ale Sherlocka, Hazy APu Frídu a 15 NEIPu Juicy God. Podle fota to vypadá, že jsme ochutnali společně úplně všechno.

Co určitě zaujme, jsou originálně graficky zpracované tácky.

Skoro by se dalo říci, že hravé etikety vybízejí ke konzumaci nejen dospělé, ale i děti.

Pivovar sídlí v bezprostřední blízkosti vlakové i autobusové zastávky, a tak je z Olomouce snadno dostupný. Piva měli opravdu výborná. Ale jejich doporučení, že po zavření hospůdky je ideální odjet po cyklostezce domů na kole, musím vzít s rezervou. My jsme byli rádi, že jsme nastoupili do vlaku a dokázali jsme z něj i vystoupit.

Náměštský pivovar

Bře

Nových minipivovarů v roce 2020 přibylo v Česku jen třicet - méně než v minulých letech, což se dalo vzhledem k "covidové" situaci čekat. Jedním z nich byl Náměšťský pivovar, založený na jaře roku 2020. Byl vystavěn v budově bývalé mlékárny postavené v roce 1939 pradědečkem současného majitele Romana Zbořila.

Pivovar se od počátku věnuje vaření spodně kvašených piv, prvním uvařeným byla světlá jedenáctka s názvem Kaprál, který odkazuje na pohádku "S čerty nejsou žerty".

Zavítali jsme sem z „konkurenčního“ pivovaru Jadrníček, když nám pan Zbořil po telefonu vstřícně otevřel o hodinu dříve.

V době naší návštěvy byl na čepu kromě Kaprála ještě pšeničný ležák Markytánka 12, ležák Maršál 12 a polotmavý Verbíř 12. Portfolio pivovaru doplňuje výčepní desítka Rytmistr a zcela nevojenská Medová 12. Technologie pivovaru se skládá z varny, ležáckého sklepa a dnes už téměř neviděných otevřených spilek - to vše nám majitel ochotně ukázal.

Ve dvoře pivovaru je útulné zahradní posezení, kde kromě piva můžete ochutnat pochoutky z udírny a grilu, což bohužel v březnu nepřipadalo v úvahu. A tak jsme seděli v hospůdce v patře a velice ochotně si nechali ujet vlak, neboť jsme k výborným pivům obdrželi i omluvný list pro všechny naše blízké.

58. stopařská hospoda

Bře

Zvu vás do hospody Půda v Malešicích, ul. Počernická 85. tradičně ve čtvrtek 28. 3. od šesti hodin. Budeme v oddělené místnosti v patře.

Vystoupíte na stanici Sídliště Malešice, bus 177 a 195 z Vysočan nebo ze Skalky nebo bus 188 a 199 ze Želivského.

Napsal(a) Nesty číst dál

Pozvánka na Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3

Bře

Přátelé stopaři, v sobotu 6. 4. 2024 se uskuteční druhý výlet v rámci PL Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3. Navštívíme pivovar Na Vývoji ve Vlašimi.

Nepřátelé autobusů mohou jet z Prahy- Hlavní nádraží v 8.46, ve Vlašimi budou v 10.21. Ostatní pojedou busem z Roztyl v 9.20, ve Vlašimi budou jen o 3 minuty později v 10.24. Plánujeme oběd u Bakaláře na Žižkově náměstí. Poté se projedem zámeckým parkem s případným občerstvením ve Znosímské bráně, a zhruba o půl třetí dojdeme do pivovaru Na Vývoji. Zpátky do Prahy jede vlak každou hodinu.

Pivovar Podlesí

Bře

Pivovar se nachází v obci Podlesí, která trochu překvapivě není součástí Příbrami, ale nachází se v těsné blízkosti.

Pivovar v loňském roce oslavil 10. výročí a funguje tedy od roku 2013. Součástí pěkné pivovarské restaurace jsou i varny.

Pivovar jsme navštívili 17.2.2024 v rámci PL – Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3. Na čepu měli 4 druhy piv a tu Brdonoš 10 – světlé výčepní pivo za 42 Kč, Podleský ležák 12 – světlý ležák za 52 Kč...

...a dále Mikeš – tmavý ležák za 55 Kč a IPA 14 za 65 Kč.

Pivo mají opravdu dobré a návštěvu můžu vřele doporučit.

Napsal(a) Psycho131 číst dál

57. stopařská hospoda

Bře

57. stopařská hospoda se měla uskutečnit znovu v duchu pábitele Bohumila Hrabala a my stopaři jsme si měli vyslechnout pro řev minule nepřednesený referát o tomto geniálním spisovateli. Proto jsem pozvala stopaře ke stolu pro dvanáct do další z libeňských hospod.

Rezervaci jsem ještě odpoledne změnila na stůl pro sedm, jelikož se postupně omluvili Jarka, Mydli, Tukky, Mára a Sova, ale nakonec nás bylo devět – přišli rekrut MarPiv a nečekaně svačinkář Limoges. A nesmím zapomenout na Nicka, čtyřměsíční štěně budoucího vodicího psa, který byl přes čtyři hodiny moc hodný.

U našeho původního stolu v rohu zasedla velmi hlučná parta a pravděpodobně bychom Jarušky referát U Jagušky zase neslyšeli. Ovšem Limošovo vyprávění o výpravě do Indie, kde byl s Radlikem a se Stromem, s podtitulem „Two hundred“ bylo skvělé a zcela vyplnilo nejen prostor pro referát. To jsme se zase nasmáli…

Kvíz o čtrnácti otázkách mapujících historii Libně od paleolitu do 80. let 20. století, včetně původního téma referátu bylo sestaveno tak, že správná odpověď byla buď „ano“ nebo „ne“. Nechyběly fotografie staré Libně. Zlatou, stříbrnou a bronzovou plechovku bubenečského piva si za správné odpovědi odnesli Zuzana a po rozstřelové otázce Limoges a Nesty. Další v pořadí byli Psycho, Pudl, Ibišek, MarPiv a Pepin.

A představte si, že příští hospodu povede Nesty!

Napsal(a) Maple číst dál

Pozvánka na 57. stopařskou hospodu

Úno

Z provozních důvodů a řevu hostů v Pivním sanatoriu jsme neměli možnost vyslechnout referát Jarušky, proto bude tento přednesen U Jagušky. Věřím, že nám restaurace poskytne vhodné prostředí k vyslechnutí referátu. Já pro vás připravím krátký kvíz vztahující se svými tématy k referátu i místu setkání. Samozřejmě budou pro vítěznou trojici hodnotné ceny.
Srdečně vás zvu ke stolu pro dvanáct ve čtvrtek 29. 2. 2024 od 18:00 hodin.
Sejdeme se U Jagušky, Na Žertvách 860/28, Praha 8 – Palmovka.
Potvrďte, prosím, zda přijdete.

Napsal(a) Maple číst dál

56. stopařská hospoda

Úno

Lednová stopařská hospoda se uskutečnila v Pivním sanatoriu U Horkých, což je vlastně jeden z posledních domů, v bývalé libeňské židovské čtvrti.

Ostatně přímo na nedaleké Palmovce stojí dodnes Libeňská nová synagoga a to od roku 1846, kdy byl položen základní kámen. Také díky stopařskému výletu víme že tu bylo nedaleko Libeňské nádraží a šraňky. V této příjemné hospůdce měla být i příjemná atmosféra. Ovšem zejména Pudl měl veliké výhrady a vůbec si nechtěl užít genus loci tohoto místa, kde sedával i Bohumil Hrabal či Vladimír Boudník...

Po dvou pivech se uklidnil a my jsme si mohli poslechnout pěkný referát právě o Hrabalovi. Bohužel tu byl takový kravál, že bylo dohodnuto referát zálohovat na nějakou příští hospodu. Potom přišel na řadu Kvíz českých osobností, který byl zaplaťpánbůh obrázkový, takže rachot nevadil... V kvízu se objevilo mnoho známých osobností, ale samozřejmě se na nějaké pozapomělo. Jako případ se dá uvést slavný herec Zdeněk Buchvaldek, který zářil v seriálu Muž na radnici... Autor kvízu se za toto opomenutí moc omlouvá Smile Každopádně se poměrně nečekanou vítězkou stala Lenka, což se nepozdávalo zejména druhé v pořadí Zuzaně. Ovšem jury výsledky přepočetla a vítězství bylo potvrzeno, neboť bylo zasloužené!!! Vivat Nesty!!!

Tímto tedy předávám pomyslný štafetový kolík Janě, která se přihlásila k organizování únorového setkání!

Všechny zdraví autor v zastoupení Mydli Smile
Napsal(a) Mydli číst dál

Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3 - Podlesí

Přátelé stopaři,

v sobotu 17.2.2024 se uskuteční první výlet v rámci PL Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3. Navštívíme pivovar v Podlesí u Příbrami.

Z Prahy pojedeme v 8:35 ze Smíchovského nádraží autobusem č. 395 na zastávku Příbram, Sevastopolské náměstí. Odtud vyrazíme ke Svaté Hoře a přes centrum dojdeme do Březových hor, kde je několik dolů. Doly mají bohužel ještě o víkendu zavřeno, tak si je prohlídneme jen zvenku a také se zastavíme v nějaké hornické hospodě na oběd. Od 14h nás čekají v Podlesí. Na zpáteční cestu jsem zvolil vlak, který má zastávku cca 2km od Podlesí. A jezdí přibližně každou hodinu, některé spoje jsou s přestupem.

Kdyby někdo chtěl jet do Příbrami vlakem, tak mi dejte vědět, kde se potkáme.

Napsal(a) Psycho131 číst dál

Pivovar Cobolis

Led

Posledním pivovarem PL „Kde se pivo vaří 2“, navštívený poslední prosincovou středu roku 2023, byl pivovar Cobolis založený v roce 2018 v pražských Kobylisích.

Samotný pivovar je v suterénu budovy. Varna je třínádobová o objemu 20 hl. Spilku a sklep tvoří deset CKT (cylindrů), z toho čtyři 40 hl a šest 20 hl. Přímo nad pivovarem
se nachází originální restaurace která nabízí široký pivní sortiment z produkce pivovaru
a tradiční i moderní českou kuchyni…

Ochutnat zde je možné tradiční česká piva - Předák 10°, Praotec Ležák 12°, Tmavá Pramáti 12°, německá - Bavorský inkvizitor 11° či 13°, Kouř 14° či speciály typu IPA (např. Grizzly 18° nebo Australian Secret 22°), APA (např. Nevada 11°), Stout (Meč světla 24°) a mnoho dalších pivních stylů…

Možnost je i pivní minidegustace…

…nebo velké degustace. Tak přijďte pobejt a Dej Bůh štěstí!

Napsal(a) pepin-23 číst dál

Parostrojní pivovar Lobeč

Led

Druhým pivovarem PL „Kde se pivo vaří 2“ byl Parostrojní pivovar Lobeč, navštívený v červnu 2023. Pivovar byl založen před rokem 1586, kdy se datuje první písemná zmínka
- kdy ho Jindřich Lobečský z Lobče prodává své sestřenici Bohunce Kelblové z Geyzinku.

Po stavovském povstání získává pivovar jako spoustu dalšího majetku Albrecht z Valdštejna. V roce 1631 vyprodukoval 19 várek po 20 sudech a náležely k němu tři hospody a devět krčem.
V roce 1878 dostává do správy sládek Bohuslav Keller, který pivovar zmodernizoval a zvýšil výstav až na 3 000 hl ročně. V roce 1891 pivovar koupil JUDr. Rudolf Cicvárek, právník a poslanec zemského sněmu, který investoval do přestavby a modernizace pivovaru na parostrojní provoz s varnou na 60 hl piva a roční produkcí 10 000 hl.
V roce 1903 kdy pivovar upadá a zadlužuje se, dostává se k vedení sládek Josef Tománek. Pivovar zažívá zlaté časy, výstav se vrací na 10 000 hl. Od roku 1911 získává pivovar také koncesi k výrobě sodovky a limonád. Dnes se zde na jeho počest vaří speciální 13° Jantarový ležák Tománek.

První světová válka se na pivovaru podepsala. Nedostatek surovin a růst cen snížil výrobu na pouhou desetinu. Bez dodávky ječmene si sládek vypomáhal, jak se dalo. Přidával rýži, cukrovku, dokonce i trávu pejřavu. V roce 1918 se na frontu dostává i Josef Tománek. Ani po válce se mu již nepodařilo vrátit pivovaru lesk a jeho odchodem v roce 1921 nastalo období prodělků, až musel být provoz v roce 1925 přerušen a společníci hledali kupce.

V roce 1927 byl pivovar prodán konkurenci a Společenský pivovar v Podkováni si zajistil dominantní pozici v kraji. Konkurenční pivovar se o Lobeč nestaral a ve 30. letech výstav spadl až na pouhých 3 500 hl. V roce 1943 byl pivovar uzavřen.
Bývalý pivovar zakoupili v roce 2007 architekti Jana a Pavel Prouzovi, od roku 2009
započaly stavební práce a od roku 2015 byla obnovena výroba piva.

Dnes zde můžete ochutnat tradiční česká piva - Světlý ležák 11°, Jantarový premium ležák 13° Tománek, německá piva - Světlé výčepní Keller 9°...

ale i speciály typu IPA, APA, Stout, Belgická trappistická piva typu Dubbel a Tripel, ale i Lambická a mnoho dalších...

Po celodenním výletu vláčkem KŽC, se spoustou piva a nových vědomostí jsme se mohli vydat na cestu domů.

Napsal(a) pepin-23 číst dál

Vyhodnocení PL050 Stopaři na kolejích aneb Výroční schůze PS 2023

Led

Tak jako každoročně, letos již po desáté, máme za sebou novoroční výlet spojený s Výroční schůzí Pivní stopy za rok 2023. Tentokrát se "děj" akce odehrával na železnici a v přilehlých nádražních hospodách.

Sešli jsme se v Nádražní restauraci Braník, kolem deváté hodiny ranní. Někteří sice avizovali, že budou držet místa již od osmi hodin, protože restaurace otvírá už od sedmi, ale když jsme kolem deváté přišli, byli jsme zde mezi prvními. Postupně se nás na startu sešlo 16 výletuchtivých stopařů a hostů. Jmenovitě Psycho, Pepin, Zuzana, Ibišek, Sova, Rudík, Ivanka, Pudl, Mára, Zdenička, Mydli, Maple s vodícím psem Ninem, Nesty, Alan (česky rozumící, ale nemluvící Ir) a samozřejmě i my, Tukky a Mokosh se psem Niem. Jaruška byla bohužel nemocná, a Luciferka nás přijela jen pozdravit, protože byla nemocná Kristýnka.

Po vypití několika startovních půllitrů branického pivečka jsme přesně v 9:41 nastoupili do posázavského pacifiku směr Čerčany, naše výstupní stanice ovšem zněla Restaurace Na Zastávce, Prosečnice. Zde nás čekala krásná a útulná nádražní hospůdka opět s branickým pivečkem, nesmělým panem vedoucím, který v tuto dobu nečekal prakticky narvanou hospodu (námi). Zde kromě občerstvení tlačenkou a jinými pochutinami proběhl první z přetěžkých kvízů, které jsem pro vás nachystal, a to na téma "železničářský slang". Dnes již tedy všichni víte, kde jsou Bulhary, či co znamená, když strojvůdce líže klacek a dokonce i víte co je modrá p... .

Po občerstvení, zaplacení a rozloučení se s panem vedoucím následoval další přesun posázavským pacifikem, tentokrát do Čerčan. Po cestě jsme vyhlásili některé stopařské kategorie za uplynulý rok. Autorem roku 2023 se stal Ibišek za pivní stopu Chvalský mír. Štamgastem roku 2023 za nejvíce nasbíraných korunek se stala Zuzana s výkonem 26508 korunek (druhé místo Maple 21103 korunek, třetí místo Pudl 19383 korunek). Otvírákem roku za nejvíce prošlých opakovaných pivních zastavení se stala Zuzana, která v loňském roce prošla 157 pivních zastavení (druhé místo Maple 110 zastavení, třetí místo Pudl 104 zastavení).

V Čerčanech jsme navštívili Restauraci Barandov, která je přímo naproti nádraží. Zde jsme si dali pivka z pivovaru Březňák a vyplnili druhý kvíz, kde byl úkol rovněž nelehký, a to poznat různé piktogramy objevující se ve vlakových jízdních řádech. Po vyhodnocení kvízu a zaplacení útraty (pivo za 36 Kč) jsme se vydali dále, teď ne vlakem, ale po svých. Následoval totiž asi 1,5 km dlouhý pěší přesun do další z nádražních restaurací, a to do Restaurace Pyšelka.

Zde jsme výborně poobědvali, vlajkovou lodí této restaurace je "řízek jako kráva", který se tedy opravdu nevejde na talíř. Ale i ostatní jídla byla výborná (Mydliho oblíbené hovězí kostky), takže nebyl důvod k žádné nespokojenosti. K tomu plzeňské pivko či desítka Radegast. Zde jsem vám přednesl pár slov k budoucnosti či spíše nebudoucnosti pivní stopy, které jsem měl na srdci. Ano, přátelé, činnost Pivní stopy dále záleží na vás. Jak jsem řekl, budu vám dělat servis našich stránek či nálepky, pokud bude zájem, můžou vznikat nové pivní stopy i pamětní listy (což se ostatně děje, za nedlouho vychází PL Kde se pivo vaří, tam se dobře daří 3.). Já už svoji pozornost zaměřil na X. pivní kemp, který v těchto dnech začínám připravovat. Ale zpět do Pyšelky, po pozdním obědě nás opustili a odjeli domů Nesty s Alanem a Sovou. My ostatní jsme ještě poseděli a poté se začali chystat na další přesun, tentokráte po trati císaře Františka Josefa do Strančic.

Ve Strančicích v Restauraci U Milotů hned naproti nádraží jsme si, kromě piv, dali poslední z kvízů, a to poznávání nádražních budov a jejich přiřazování do správných měst. Hádání bylo trochu ulehčeno tím, že šlo o nádraží, která jste museli projít, pokud na pivní stopy jezdíte vlakem. Po vyhodnocení jsme vyhlásili vítěze, kterým se stal Ibišek. Ten již ale vítěznou knihu "Vůně pražských nádraží" ve své knihovně má, a tak ji daroval Pepinovi. Déle jsme se už nezdržovali, protože nás čekala na dnešním výletě poslední nádražní restaurace a hlavně vyhlašování Stopaře roku 2023, proto jsme se opět vlakem přesunuli do stanice Praha-Hostivař. Ve Strančicích nás opustila Ivanka.

Zde v bývalé nádražní budově sídlí Restaurace U Hostivařského nádraží. Poněkud začouzená hospoda s kouřícími kamny a výčepním nám nabídla pivka nejen z Braníka, ale i z Cvikova či Pardubic. Zde se náš dnešní "večírek" rozjel opravdu naplno, takže z něj mám pouze kusé informace. Nejdříve proběhla volba Stopaře roku 2023, dle tajného hlasování zbylých stopařů se do závěrečné volby probojoval Pudl, Pepin a Mydli. Z této trojice pak dalším tajným hlasováním vzešel Stopař roku 2023, kterým se stal již podruhé za sebou Pepin. Gratulujeme.

Rád bych napsal, že jsme se poté rozjeli v klidu do svých domovů, ale nestalo se tak. Rozjela se tedy pijatyka nevídaných rozměrů, kterou ukončila až zavírací hodina nádražní restaurace. Až poté jsme se pomalu ale jistě, někteří v doprovodu, a někteří naloženi do svých aut, rozjeli do svých domovů. Tuto část závěrečného večírku znám ale pouze z vyprávění.

Pro Pivní stopu sepsal za dobré paměti Tukky.

PS - že jsme se s Mydlim tak znemožnili, oba, pitím becherovek, mělo svůj důvod, to jsem se ale dozvěděl až v neděli dopoledne, kdy jsem doma předstíral střízlivost a to, že mi vůbec nic není. Vždyť hattrick do brány Finů v "bronzovém obratu z říše snů" na MS v hokeji hráčů do 20 let dal hráč BECHER.

Napsal(a) Tým Pivní stopy číst dál

Pozvánka na 56. stopařskou hospodu

Milí stopaři,

jelikož jste rozhodli „O mně beze mě“ , že lednová 56. hospoda je v mé režii, dovoluji si vás tímto pozvat na čtvrtek 25. ledna do restaurace Horkých pivní sanatorium, v Praze-Libni, ulice Koželužská 595. Jak možná někteří víte, v této hospůdce rád sedával jeden z našich nejznámějších spisovatelů – Bohumil Hrabal. A tím také oslím můstkem přejdu k tématu našeho setkání, kterým bude Bohumil Hrabal a další známé české osobnosti. Můžete se tedy těšit na krátké seznámení s tímto spisovatelem a v kvízu si provětráme znalosti i o ostatních známých českých osobnostech. Těším se na vás ve čtvrtek v šest!